facebook

Isnin, 16 Februari 2015

Doh beku / Frozen Dough: Kaedah dan Tips.

Kadang-kadang lepas doh siap diuli, ada hal pula, tak sempat nk membentuk, tunggu proof dan bakar pula. Apa solusi terbaik anda?

Mungkin ada yang belum tahu bahawa doh yang telah siap diuli boleh disimpan di dalam peti sejuk beku sebagai doh beku/ frozen dough.
Bila-bila mahu gunakan, keluarkan saja dari peti sejuk dan bentukkan sebaik ia telah lembut dan boleh dibentuk.

Kelebihan doh beku antaranya ialah:

  1. Roti yang terhasil lebih lembut dan gebu
  2. Menjimatkan masa. Bila-bila berkelapangan, sediakan saja doh dan simpan di peti sejuk beku. Bila mahukan roti segar dati oven, keluarkan shh. Terus bentuk, tunggu kembang dan bakar.
  3. Boleh dipelbagaikan juga kepada pizza dan donut. Sesekali tukar selera menarik juga, kan?



Tips membuat doh beku:

  1. Simpan dalam bekas kedap tertutup dan kedap udara. Jika simpan dalam plastik, pastikan ia diikat rapi kerana gas karbon dioksida yg terhasil dari tindakbalas biokimia yis-karbohidrat boleh menolak ikatan yang longgar. (Doh saya pernah terkeluar dari plastik sebab ikatan longgar). Terpaksa buang separuh.
  2. Label tarikh doh disediakan. Sebaiknya doh beku tak disimpan terlalu lama. Biasanya saya gunakan dalam masa 1 minggu.
  3. Bahagikan doh kepada beberapa bahagian. Contohnya jika doh diperoleh seberat 1kg, bahagikan kepada 3 atau 4 bahagian yang lebih kecil supaya tak perlu keluarkan doh seketul besar bila nak guna.



Cara saya simpan doh beku:


Takat buat makan sendiri, sempoi-sempoi je. 


Biasanya saya simpan dalam plastik tepung je. Jimat ruang dalam peti. Doh ni dah 3 hari. Semalam dah buat pizza daging separuh. Hasilnya: MARVELLOUS!
Gambar tak sempat snap. Keluar oven terus ngap sampai licin.

Rabu, 11 Februari 2015

Kek Lobak Merah dengan Krim Keju

Simply delicious carrot cake with cream cheese frosting.
Resepi 
Tepung Gandum 250 gram
Soda Bikabonat 1 sudu kecik
Baking Powder 2 sudu kecik
Garam Halus 1 sudu kecik
* Kesemua bahan diayak
Telur B 5 biji
Gula perang 200 gram
Essen vanila
Minyak Jagung 1 cawan
250g carrot sagat
1Cawan walnut/kekacang (amim guna setengah cawan almond tumbuk sendiri). Xde walnut kt rumah.
Setengah cawan kismis.
Cara2:
Pukul gula+telur sampai kembang gebu bersama sedikit esen vanila. Masukkan minyak. Kacau rata dan masukkan carrot. Masukkan bahan2 yg diayak td, kacau ratakan. Last sekali masukkan kacang (badam/walnut) dan kismis. Pukul kejap bg rata dan masukkan dlm loyang yg dah disapu butter. Bakar 170 degree 30-40minit
Bhn2 Cream cheese frosting
250ml cream cheese
125g Butter
125g Gula (amim kurangkan). Masa pukul bhn boleh tambah gula sikit2 ikut manis yg kita nak.
cuka anggur/epal/jus lemon.
Cara2:
pukul cream cheese dengan butter dulu. Tambah gula. Last masukkan cuka/jus lemon. Pukul lg sampai dpt krim yg gebu san sedap.
Belah dua kek yg dah disejukkan. Letak krim di tengah dan keliling kek. Saya hias dengan pumpkin seed je kelilig kek.

Khamis, 5 Februari 2015

Lauk Bajet: Sambal Tempe Ikan Bilis dengan Kentang

Ni kategori lauk bajet. Paling best sambal ni boleh masak lebih sikit, dah sejuk masukkan dalam berkas kedap udara, esoknya kamu tak payah masak dah. Makan nasi dengan ni saja pun dah cukup untuk orang kampung macam saya ni.

Bahan-bahan dan cara:

#
Tempe 1keping
Kentang besar 1biji atau 2 biji kentang kecil
Hiris nipis2, goreng garing2.
Ikan bilis segenggam, goreng.
Kacang tanah (optional) : digoreng

#
Cili kisar
1 biji bwg merah hiris.
1biji bwg putih.tumbuk
Tumis sampai pecah minyak. Tambah gula dan garam secukup rasa.

Kalau kering sangat boleh tambah air sikit. Kacau.

#
Masukkan bahan2 goreng tadi, gaul rata



Makan dengan nasi panas, memang umphhhh!!!

Rabu, 4 Februari 2015

Resepi Roti Loaf Labu

250g tepung gandum
250g tepung high protein
1 biji telur gred B
150g puri labu
200ml susu segar sejuk
1 sk yis
2 1/2 sb molasses
Setengah sk garam
2 sb water roux
Setengah cawan kismis
75gram butter
Masukkan semua bahan basah, diikuti bahan kering ke dalam breadmaker. Jika tiada BM, uli dengan tangan seperti biasa.
Butter masukkan semasa mesin sedang menguli. Ratakan ke semua bahagian roti yg sedang diuli.
Akhir sekali masukkan kismis.
Timbang doh 100gram, canaikan nipis dan gulung, bentukkan bulat dan susun dalam loyang Pullman 19x8x8cm. Ulang susun lagi 2 biji doh 100g dan boleh tunggu doh naik.
Seterusnta bakar 170degree lebih kurang 40minit atau sehingga masak.

Selasa, 20 Januari 2015

Resepi Kimchi Simple



Mula-mula rasa kimchi ni dulu masa kt Korea. Tekak macam tak berapa nak terima. Flight balik ke Malaysia pun, MAS bg kimchi sepaket. En. Amir suka. Sampai 1 masa dia teringin nak makan dan beli yang kat supermarket tu. Tak tau siapa buat. Then dia bg link resepi. So paham2 sendirilah. 

Suami tekak international, kena lah belajar juga membuatnya. Lama-lama aku pun jadi suka.

So kali ni nak kongsi dengan korang pulak. Jimat masa bila ada kimchi ni dah tak payah masak sayur. Setengah batang kobis panjang ni tahan gak lama untuk keluarga kecil kami ni.

Kimchi ni nilai dari segi kesihatannya pun tinggi. Bawang putih banyak, halia, probiotik untuk keseimbangan usus yang sihat.



Bahan-bahan

1/2 pokok kobis panjang (nappa cabbage)
¼ cawan garam
Air
5-6 ulas bawang putih
1 inci halia
1 sudu kecil gula
Segenggam udang kering (resepi asal guna seafood flavor)
3 sudu besar lada kisar (resepi ori guna chilli flakes)
1/2 batang lobak putih
½ batang lobak merah
Secekak Daun bawang


Cara-cara:
  1. Potong kobis bentuk 4 segi sama (aku potong +- 3x3inci. Buang terasnya.
  2. Lumurkan garam pada kobis yang telah dipotong tadi dalam sebuah mangkuk besar. Urut2 kobis sehingga sedikit lembut. Kemudian tambahkan air sehingga menutupi paras kobis. Tutup mangkuk tersebut. (saya buat step ni dalam bekas tertutup terus. Biarkan 2jam.
  3. Bilas dan keringkan kobis tadi dengan menggunakan mangkuk penapis.
  4. Buat pes kimchi. Memandangkan saya tak suka guna perisa tiruan, saya tumiskan (tanpa minyak) udang kering yang telah ditumbuk halus dengan cili kisar sehingga menjadi pes. Pastikan pes ni kering dan tak berair. Kemudian pes tersebut dicampur dengan halia dan bawang putih yang telah ditumbuk dengan lesung. Tambah gula. Gaul rata.
  5. Potong lobak putih dan lobak merah secara memanjang. Kemudian potong daun bawang.
  6. Campurkan kesemua pes dan sayur tadi (kobis, lobak putih, lobak merah dan daun bawang). Pastikan air yang bertakung pada kobis tadi dibuang terlebih dahulu sebelum langkah ini.
  7. Ratakan semua bahan dengan senduk. Tekan-tekan/padatkan sayur ke bawah. Masukkan dalam bekas kaca yang kedap udara.
  8. Biarkan botol tersebut pada suhu bilik sehingga 4-5 hari. Proses penapaian akan berlaku. Bila dah rasa masam-masam tu dah siaplah kimchi tu.



Ni close up kimchi



Dapat 2botol kuih raya.

Isnin, 13 Oktober 2014

Epok-epok kentang (karipap) dan Karipap Frozen

Hari tu kan, malam2 aku tak boleh tidur. So saje2 buat inti karipap. sambil basuh dapur malam2, aku tunggu kentang tu empuk.



Pastu bila bangun pagi, aku tinggal tambah garam, gula, daun sup, ejas2 je rasa inti tu. then buat kulit karipap pulak.



Mudah je. Semua aku main campak2, xde timbang2 punya.



Meh layan resepi

Inti karipap
4 biji bwg putih
1 labu bawang besar Holand
Udang kering/ ayam / daging kisar (ikut tekak kau oranglah nak yg mana)
5tangkai cili kering dimasak jap  (qty ikut tekak kau oranglah nak pedas mana)
2 biji kentang Russet saiz agak besar
2sudu serbuk kari
daun sup


Cara-cara

- Blend bwg putih, bwg besar, cili kering dan udang kering tadi. saya masukkan serbuk kari sekali masa ni.

- tumis semua bahan blended.
- tumis dengan minyak yang dah dipanaskan. then masukkan kentang yang telah dibuang    kulit dan didadu. 
- Tambah air dan biar empuk.
- perasakan dengan garam dan gula secukupnya
- masukkan daun sup.


Bahan-bahan pastri.

- 2 cawan tepung gandum
- 1/4 cawan minyak masak dipanaskan
- air

tepung dimasukkan dalam bekas yg tahan panas. aku guna periuk je. then curah minyak panas td dalam tepung sambil kacau tepung dengan sudu. pastu agk2 dah sejuk, picit2 tepung tu dengan tangan. nnt texture tepung jd ala-ala breadcrump gitu. lepas tu boleh tambah air sikit demi sikit sampai doh dah x melekat kat tangan.

boleh canai doh tu dan masukkan dalam acuan karipap. isi inti. dan siap untuk digoreng.





Kalau nak buat frozen pulak, boleh masukkan yang dah siap bentuk dalam oven yang dah dipanaskan selama 10 minit. tsekadar untuk mematikan tepung. Pastu masukkan dalam bekas bertutup dan isi dalam peti sejuk beku.




Selasa, 25 Disember 2012

Cara Mencuci Cloth Diapers


Kali ni saya nak kongsi serba sedikit berkenaan cara mencuci CD (cloth diapers). 
  1. 1st skali sy akn bilas dulu CD2 tu dgn cara pijak2 jer masa mandi. Lepas rasa dah agak2 hilang bau, tonyoh2 ngan air mengalir, perah dgn lembut dan campak dlm baldi kering.
  2. Kalo baby poo plak, sy jirus ngan air paip yg deras utk buang poo tersebut. Kalo nak mudah basuh, lapikkan CD dengan nappy liner. Bila baby poo, buang nappyliner tu dan basuh bhgn dlm CD. Tenyeh2 ckit stain dgn ckit sabun. Kadang-kadang sy pakai berus gigi lama yg dah tak digunakan. Dah hlg stain campak sekali lg dalam baldi kering.
  3. Bila tiba hari basuhan (kalau sy: 2-3 hari sekali), campakkan CD terkumpul dlm baldi kering td ke dalam WM. Seelok2nya masukkan pocket CD ke dlm laundry net. Insertnya xpe dibiarkan gelimpangan.  Sy suka bilas lg skali sebelum masuk mesin sbb sy ada rajin lebih ckit
  4. Masukkan ckit je sabun. ¼ drpd amaun sabun utk basuhan biasa. Lepas siap 1st round sy akn spin
  5. Pastu buat 2nd round plak tanpa sabun. Pastu, sy bilas CD dengan air mengalir dan spin.
  6. Sidai seelok2nya dibawah cahaya matahari. (Line drying)


Pls don’t:
  1. Perah dengan tangan iaitu dgn perahan yg kuat (takut merosakkan struktur insert, dan mengurangkan kadar serapan
  2. Guna sabun yg banyak dan sabun yg ada enzyme/pewangi/non-biodegradable
  3. Berus/sental dgn berus baju (jgn risau kalau stain x hilang masa buang poo tu, stain hilang selepas dijemur di bawah terik mentari). Even CD baby sy lepas masuk washing machine pon stain dah hilang.
  4. Seeloknya jgn biar CD yg dah kena pee/poo lama2 tanpa dibilas dulu. Pee dan poo ni tajam kata org tua2, takut boleh rosakkan material CD dan menyebabkan jangka hayatnya x tahan lama.


Detergents that is formulated for cloth diaper
(Available locally in Malaysia)
  • Autumnz - Baby Safe Laundry Detergent
  • Rockin' Green Detergent
  • Charlie's Soap (powder)
  • Pureen HAD (powder)
  • Pureen HAD (liquid)
  • Tiny Bubbles Detergent
  • LunaCare Detergent
  • Nellie's Laundry Soda
  • Mountain Green
  • BumGenius Diaper Detergent
Other detergents that is NOT formulated for cloth diaper BUT is said to be safe for cloth diaper
  • BabyOrganix Kids Wear Liquid Cleanser
  • Cosway Kiddiewash
  • Might Detergent
  • Trojan
  • Kuat Harimau
  • Cosway Ecomax - for cp and cd
  • Shaklee Basic H
** sy pakai kuat rimau je. Pakai ckit je tiap kali basuh kira2 1/4 drpd basuhan biasa


Bukan sabun/detergent tp digunakan utk basuh CD
  • Soap Nut
Secara umum, sabun yg digunakan utk membasuh CD hendaklah:
  • Bebas daripada bahan pelembut fabric (softener), enzim, peluntur/pemutih, anti-bakteria, minyak
  • Biodegradable

Apa2 xpaham  boleh komen kt bawah ;p