facebook

Isnin, 16 Februari 2015

Doh beku / Frozen Dough: Kaedah dan Tips.

Kadang-kadang lepas doh siap diuli, ada hal pula, tak sempat nk membentuk, tunggu proof dan bakar pula. Apa solusi terbaik anda?

Mungkin ada yang belum tahu bahawa doh yang telah siap diuli boleh disimpan di dalam peti sejuk beku sebagai doh beku/ frozen dough.
Bila-bila mahu gunakan, keluarkan saja dari peti sejuk dan bentukkan sebaik ia telah lembut dan boleh dibentuk.

Kelebihan doh beku antaranya ialah:

  1. Roti yang terhasil lebih lembut dan gebu
  2. Menjimatkan masa. Bila-bila berkelapangan, sediakan saja doh dan simpan di peti sejuk beku. Bila mahukan roti segar dati oven, keluarkan shh. Terus bentuk, tunggu kembang dan bakar.
  3. Boleh dipelbagaikan juga kepada pizza dan donut. Sesekali tukar selera menarik juga, kan?



Tips membuat doh beku:

  1. Simpan dalam bekas kedap tertutup dan kedap udara. Jika simpan dalam plastik, pastikan ia diikat rapi kerana gas karbon dioksida yg terhasil dari tindakbalas biokimia yis-karbohidrat boleh menolak ikatan yang longgar. (Doh saya pernah terkeluar dari plastik sebab ikatan longgar). Terpaksa buang separuh.
  2. Label tarikh doh disediakan. Sebaiknya doh beku tak disimpan terlalu lama. Biasanya saya gunakan dalam masa 1 minggu.
  3. Bahagikan doh kepada beberapa bahagian. Contohnya jika doh diperoleh seberat 1kg, bahagikan kepada 3 atau 4 bahagian yang lebih kecil supaya tak perlu keluarkan doh seketul besar bila nak guna.



Cara saya simpan doh beku:


Takat buat makan sendiri, sempoi-sempoi je. 


Biasanya saya simpan dalam plastik tepung je. Jimat ruang dalam peti. Doh ni dah 3 hari. Semalam dah buat pizza daging separuh. Hasilnya: MARVELLOUS!
Gambar tak sempat snap. Keluar oven terus ngap sampai licin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan