facebook

Sabtu, 2 April 2016

Peluang Buat Duit Raya 2016

Alhamdulillah. Semalam je dah ada 2 orang lagi yang menunjukkan minat nak join team saya untuk jadi pengedar kuih raya tahun ni. Maklumlah x lama lagi nak masuk bulan puasa dah. Lebih kurang 2 bulan saja lagi. So modal, planning dan strategi pun kena start sekarang. Untuk geng2 bisnes yg dah ada "kaki" tu, eloklah bermula sekarang.

Untuk ejen2 saya, saya tak janjikan anda bulan bntang bagai. Cuma boleh bantu  dari segi promosi saje melalui internet. Maklumlah, kadang2 customer kita ni duduk jauh2, tapi nak merasa yg kita jual. Biasanya sy pass je customer kt ejen so that customer boleh pick up sndr kuih, kemungkinan untuk kuih pecah/retak pun kurang.

Penghantaran, biasanya kami gunakan bas. Tapi tahun ni insyaAllah akan guna khidmat kurier pulak. Poslaju tak berapa gemar sbb ada bad experience untuk pos kuih raya.


So kpd yg berminat nak jual bangkit cheese dan lain2 produk yg saya tawarkan ni, boleh whatsapp saya 0137716961 dan visit IG Bangkit_Cheese.
Kuantiti minima untuk harga borong rendah saja x lebih 50balang. Kuih yg dijual pulak type "evergreen". Maknanya kalau x raya pun masih boleh jual sebab amat sesuai sebagai kudap-kudapan setiap masa.




Khamis, 31 Mac 2016

Kuih Raya Tradisional 2016

Assalamualaikum.

Ada yang berminat dengan kuih-muih tradisional untuk raya 2016 ni tak? Rasanya insyaAllah sedap dan saya dah start jual secara consignment di kedai-kedai selain untuk jiran-jiran.

Saya senaraikan kuih tradisional beserta harganya sekali:

1) Bahulu Gulung
Keratan Rentas

Sebelum dipotong

Harga Runcit: RM4/roll 
Harga Borong: RM3.50/roll; minima 10 roll


2) Bangkit Santan


Bangkit Santan. Ada 2 saiz. Ni botol kecil sikit. Tapi tinggi dari botol bangkit cheese


Bangkit Santan


Harga Runcit: RM20/botol besar
RM15/Botol Sederhana

Harga Borong: RM16/botol besar
RM12 botol sederhana

Minima 12 botol untuk borong




3) Bangkit Cheese



Isi dalam +-45biji sebotol (penuh balang)

Harga Runcit: RM20/botol 
Harga Borong: RM15/botol
Minima 30 botol untuk borong





4) Peneram


20keping/pek



Harga Runcit: RM4/pek
Harga Borong: RM3.50/pek
Minima borong 10pek




5) Tart Mawar / Tart Nenas

Tart Mawar / Tart Nenas
Sebotol +-20 biji (saiz besar)

Harga Runcit: RM18/botol
Harga Borong: RM15/botol
Minima Borong: 15 botol




Kepada yang berminat boleh Whatsapp 0137716961 (Amimah) atau email inquiries ke amimah.samad@gmail.com.
Kita sembang-sembang ok?

Ejen Kuih Raya sekitar KL/Selangor sangat dialu-alukan.


Sabtu, 4 Julai 2015

Popia Mini Udang Kering Murah dan Sedap

Alhamdulillah, stok popia mini udang kering yang sedap giler ni dah sampai. Cukup rasa; manis, pedas rangup dan yang paling best, x berminyak macam yang kita biasa makan.

Dikhabarkan bahawa popia ini dibuat dari Bandung, Indonesia. Rasanya memang sedap, tak.kedekut inti.

Harganya cuma RM18/500g.

Yang nak cuba boleh Whatsapp sy ya +60137995574. Whatsapp shj. Call/SMS no lain ;)

Sabtu, 6 Jun 2015

FAQ Bangkit Cheese

Senarai terkini pengedar Bangkit Cheese

Gambar dalam balang

Review customer.


Frequently Asked Question Bangkit Cheese:


Q1: sebalang ada berapa biji?
A1: 45-50 average. Bergantung pd ketebalan. Ada tebal ada nipis. Isi penuh balang. Pernah kira ada yg 43biji sebalang.


Q2: Berapa harga sebalang? Retail dan borong.
A2: Sebalang retail rm20. Borong rm1* (P&C) minima 15 atau 30 balang. (T&C applied)
Please PM 0137995574 for info.



Q3: Apa syarat nak jadi ejen?
A3: Hanya perlu buat belian minima. Harga jual sebaiknya seperti yg dicadangkan.
Kami akan bantu bantu anda dari aspek promosi insyaAllah. (FB, IG dan latest blog dah top rated di Google search. Alhamdulillah)



Q4: Penghantaran macam mana?
A4: 
Borong: Selangor &KL free di pick up point yg ditetapkan.
Luar KL/Sel/Johor/Melaka; kami hantar dengan bas. Caj atas ejen.

Retail: boleh beli dari ejen terdekat. Kalau kawasan yg xde ejen, kami pos tp risiko atas buyer sbb handling poslaju kdg2 ok, kdg2 x ok. Kami wrap baik2 tampal sticker fragile.


** 
Nk selamat, awak jd lah ejen. Laaagi jimat, kuih x pecah, dpt tambah duit poket (insyaAllah) & dpt beli bangkit cheese dengan harga murah.

Saya tak janjikan customers dan pulangan lumayan utk pengedar2 saya. Tapi saya usahakan yg terbaik semampunya. Rezeki dari Allah dan usaha sendiri juga, saya hanya pengantara.
So far ejen saya pon dah jadi supplier. Besttt tengok diorang sama-sama berniaga.

Khamis, 28 Mei 2015

Resepi Cheesy Bread Pudding Simple

Warna permukaan akan keperang-perangan sesudah masak
Hari ni saya kongsikan resepi puding roti berkeju yang sangat mudah disediakan.
Resepi asal adalah puding roti biasa dari blog Farah Lee isteri Ally Iskandar, saya olah mengikut gerak hati saja. Hasilnya superb! Makan setelah disejukkan beberapa jam dalam peti, marvellous.

Kalau next time buat, saya nak cuba tambah lagi 1 keping slice cheese supaya rasa kejunya lebih mantap.


Jom layan resepi pula.


Bahan-bahan:

2 sb butter
1/2 cawan gula (sy guna brown sugar)
400ml fresh milk
4 keping cheese slice
1 sb tepung jagung
2 biji telur (saiz sederhana)
Sedikit esen vanila
8 keping roti
Chocolate chip
Kismis jika suka (sy x taruk)


Cara2:

Tepung jagung dibancuh dengan sedikit susu. Asal larut je.
Panaskan periuk dgn api perlahan. Masukkan butter, susu, gula dan kacau.
Carikkan cheese slice ke dlm periuk. Kacau.
Matikan api bila cheese dah cair.
Blend telur dgn sedikit esen vanila.
Kemudian masukkan telur blended dan bancuhan tepung jagung dlm periuk td. Tambah secubit atau dua cubit garam (sesedap rasa). Kacau sampai sebati.
Tuang bancuhan dlm periuk tadi ke dalam loyang, ratakan. Gaul2 roti dengan bancuhan susu sampai mesra.
Parut keju cheddar atas puding.
Tambah choc chip bnyk2 so dat xyah sos coklat bagai.
*Saya bakar teknik bain marie.
Panaskan oven.
Masukkan air mendidih dlm dulang pembakar dan letak loyang puding dlm dulang tu.
Suhu 170 degree.
30-40minit @ hingga masak (bergantung jenis oven).
Kalau bahagian atas dah perang2 tu insyaAllah dah masak.
Bedah siasat

Kod Top Up Kena Block: Apa Perlu Anda Buat?

Kali ni saya nak cerita pengalaman nombor reload (topap) yang kena block selepas 3x cubaan. Salah saya sebenarnya, tersilap key in.



Ok, mula-mula saya call Celcom customer service, tapi operator suruh pergi ke Celcom Center.
Bila pergi ke Celcom Center, pegawai yang attend minta saya tunggu dalam tempoh 48jam, mereka akan hubungi saya semula untuk maklumkan yang kod top up tersebut dah boleh guna.
Tunggu punya tunggu, tak call juga. Terpaksa ke Celcom Center semula. Pegawai yang service kami tempoh hari bagitahu yang laporan dah di buat ke bahagian IT tapi masih tiada maklumbalas. Celcom tak boleh buat apa2 katanya sebab topap tu saya beli di kedai dan service oleh epay. Maka mereka cadangkan saya hubungi epay sendiri.

Di Celcom Center tu, dan-dan saya terus call epay, nombor yang tertera di belakang resit topap tu. Customer service bagitahu mereka akan refund dan suruh saya ke kedai tempat saya beli resit topap tu.

Keesokan harinya, saya ke kedai tempat saya beli topap tu. Mula-mula staf yang jaga kaunter tu banyak songeh jugak. Dia tak.mahu bagi kerjasama sebab katanya ada kes orang tipu kata topap tak boleh guna. Saya berkeras bagitahu yang saya dah call epay. Dia persoalkan kenapa beli topap 13 Mei tapi datang semula kedai pada 27hb. Saya pyn bagitahu yang saya dah datang pun pada awalnya. Tapi staf KK Mart tu yang tak faham bahasa Melayu. Saya rasa staf tu bangla atau India pekat yang mmg masalah nak.konunikasi dalam BM.

Memandangkan saya masih tak berganjak dari kedai tu, cashier tersebut pun call e-pay akhirnya. Tak lama selepas gagang telefon diletakkan, dia tekan2 mesin topap tu dan issue resit topap yang baru.
Saya terus topap dan-dan tu jugak. Alhamdulillah. Finally dapat juga RM50 top up tersebut. Barulah saya beresar dan ucap terima kasih.

Its soo simple sebenarnya kan? Cuma masalah komunikasi dengan pekerja Bangla tu menyulitkan keadaan sampai terpaksa ulang alik 2kali ke Celcom Center dan KK Mart.

Selasa, 26 Mei 2015

Resepi Blueberry Cheesecake Mudah

Kali ni saya nak share resepi Blueberry Cheesecake menggunakan bahan-bahan yang mudah.

Resepi ni saya gubah dari resepi asal kakak ipar, blog Azie Kitchen dan blog mat saleh. Tak perlu gelatin dan whhipping cream seperti kebanyakan resepi-resepi cheesecake di internet oleh bloggers.

Base:
200g digestive biskut (hancurkan)
50g butter, cairkan
1 s/b gula perang (optional)

Campur semua bahan. Sebatikan. Padatkan di dasar dan sebahagian dinding loyang. Boleh tambah butter cair jika nak lebih lekat.
Bakar selama 10 minit pada suhu 170degree. Kemudian sejukkan dan sediakan bahan seterusnya.

500g cream cheese (saya guna Anchor)
1 cawan yogurt (sy guna plain, 135g) ** nak try yogurt berperisa pun xde masalah.
3/4cawan susu pekat manis (sy kurangkan)
2 sb Lemon zest/cuka
3 biji telur
1 sk esen vanila/vanilla extract
¼ sk garam
3sb tepung jagung
3sb tepung gandum
Topping sos blueberry (beli kat kedai bhn bakery) **nak buat sndr pun boleh

Cream cheese (suhu bilik) putar pada kelajuan sederhana hingga putih gebu dan lembut. 
Tambah susu pekat. Putar lagi.
Tambah lemon zest. (masa ni sy xde lemon, perahlah oren sbb ingatkan masam. Sekali oren tu manis, so saya tambahkan cuka anggur yg ada kat dapur tu).
Kalau dah dpt rasa yg serasi di tekak, pecahkan telur sebiji demi sebiji sambil putar. Masukkan esen vanila, garam. Putar lagi dan masukkan yogurt. Putar.
Masukkan tepung jagung dan tepung gandum. Putar sampai sebati dan bebas ketulan.

Tuang adunan kedalam loyang springform 8inci tadi. Bakar 160degree selama 1 jam dalam preheated oven. (Saya tambah masa pembakaran selama 10minit).
Api atas bawah. 
Guna teknik bain marie; loyang diisi dlm dulang yg lebih besar dan diisi air panas mendidih.

Selepas masak, letakkan topping dan sejukkan sekurang-kurangnya 4jam dalam peti sejuk.